înapoi pe pagina principală - înscriere la newsletter Divertisment: Bancuri, Cai-putere, Femei, Tabu, SEXtaz...
 

17 ianuarie 2007


Zbor silențios

Zgomotul urban e o nouă formă de poluare a mediului, cât se poate de relevant pentru orice oraș mare. În general se poate afirma, că e proporțional cu traficul rutier - dacă facem abstracție de zgomotul produs de avioanele ce decolează sau aterizează. E drept, acestea afectează mai mult doar metropolele - mai exact zonele periferice ale acestora. Să nu uităm însă că decolarea unui avion echivalează cu zgomotul produs de cca 500 camioane sau autobuze, ori 2000 autoturisme. Iar  aceste proporții sunt valabile cu o aproximare bună și pentru restul categoriilor de poluare. Ne putem considera norocoși, căci măcar la Otopeni sau Băneasa o decolare sau aterizare înseamnă 100-200 pasageri. În țări mai bogate avioanele zboară deseori cu 4-6 pasageri: un VIP plus personalul de la bord...

Nu e de mirare deci că micșorarea efectelor negative a prezintă interes special pentru cercetători în domeniu. Ne putem bucura chiar de primele rezultate. Pe data de 6 noiembrie 1006 a avut loc prezentarea proiectului "Silent Aircraft Research" (Studiul Avionului Silențios) - un grandios proiect inițiat de cercetători ai Universității Cambridge și Massachusetts Institute of Technology (MIT). În proiectul care a propus realizarea modelului de avion al noului mileniu, pînă în 2030, participă societățile BAA, Boeing, Bruel & Kjaer (B&K), Civil Aviation Authority (CAA), DHL, easyJet, ecotec, HACAN, ITP,  Lochard, Lufthansa Cargo, Luton Airport, Marshall Aerospace, Met Office, National Air Traffic Services (NATS), Nottingham East Midlands Airport (NEMA), Rolls-Royce plc, United Parcel Service (UPS), Wyle Labs. Deși bucuria poate fi prematură,
 trebuie să acceptăm că în cei trei ani de la pornirea proiectului, acesta a avansat mult, realizând conceptul de bază.

Noul avion - evident - diferă mult față de avioanele actuale. Mare lucru! Mai ales dacă admitem, că industria aviatică e extrem de conservatoare, datorită factorului de risc deosebit de mare. Lansarea primului Boeing 707, în anul 1957 a marcat începutul erei jet în aviația comercială. De atunci, putem afirma că nu s-a întâmplat mai nimic în concepția de bază: corpul avioanelor sub forma unui tub, aripile înclinate ușor spre spate, propulsoarele așezate sub aripi - toate acestea caracterizează orice avion în prezent. Putem afirma totodată, că acestea vor fi la fel de străine viitorului avion, cel puțin după analiza conceptului denumit SAX-40. Corpul noului monstru va forma un "V", asigurând posibilitatea unei aterizări de la viteză mult redusă, micșorând astfel zgomotul produs la decolare. Această formă produce dealtfel chiar și o economie de combustibil, de cca 35%, adică cât se poate de semnificativ. Forma aripilor a fost împrumutat de la liliaci. Am mai furat ceva de la natură. Coada dispare. Iar motoarele - sursa principală de zgomot la decolare - au fost plasate deasupra aripilor. Cercetătorii afirmă că în afara vecinătății stricte al aeroportului, noul avion va fi inobservabil. Cel puțin cu al patrulea simț.

1 -
2 - propulsoare
3 - sistemul de eșapare
4 - sistemul de rulare
5, 6 - profilul aripii



Vrei periodic o distracție în 2 minute? Te rog bifează subiectele preferate. Noi îți garantăm conținut adecvat și plăcut sub forma unor scrisori GRATUITE. Lista de opțiuni vei putea modifica oricând.

Subiecte:
Aproape incredibil
Artă culinară
Bancuri
Cai-putere
Cinema Paradiso
Cronica
Din lumea starurilor
Fascinația web-ului
Femeia
Grădina
Locuință
Mama și copilul
Necuvântătoare
Sănătate
SEXtaz (18+)
Tabu (18+)
Vacanță
Video
Știință

Abonează-te acum!